Onze werkwijze

Team Hoorzorg Friesland

Onze werkwijze

Wilt u een hoortest, otoplastieken laten aanmeten, de droge orenreiniging, reparatie van een hoortest of een gesprek met onze audicien, bel ons voor een afspraak. Wij plannen dan ruim de tijd voor u in. Heeft u een probleem met uw hoortoestel dan mag u altijd bij ons binnenlopen. Moet u even wachten? Neem dan plaats aan onze ronde tafel.

Binnenlopen bij Hoorzorg Friesland

Hoorzorg voor u

Bij Hoorzorg Friesland luisteren wij naar u! Wij horen graag uw verhaal, zodat wij met u oplossingen kunnen adviseren die u echt gaan helpen. U hoeft zich niet te schamen als het gaat om een hoorprobleem of problemen met koppelingen tussen uw hoortoestel en apparatuur. Kom langs als iets niet goed is of werkt, wij helpen u graag.

Met geavanceerde apparatuur

In onze winkel hebben wij twee spreekkamers met daarin geluidsdichte hoorcabines. Met uiterst geavanceerde apparatuur kan de audicien uw hoortoestellen tot de kleinste nuances afstellen. Zoals met de In-situ audiometer, een hulpmiddel waarmee wij in uw oor gehoordrempels meten met uw eigen akoestiek en het hoortoestel. Met een video-otoscoop mag u zelfs meekijken in uw gehoorgang.

Afstellen hoortoestel
Wie helpt u?

Audicien of assistent-audicien

Martin en Marije zijn audicien. De audicien is specialist op het gebied van hoorzorg. Dat gaat heel ver, want er zijn veel audiologische oplossingen en manieren om uw gehoor te beschermen. Het vak is technisch én sociaal, want met geduld en rust geeft de audicien u advies. De audicien onderzoekt gehoorbeperkingen en gehoorschade, neemt hoortesten af. Hij of zij bespreekt het audiogram samen met u en adviseert over hooroplossingen. De audicien kan zelf kleine reparaties aan hoortoestellen uitvoeren.

 

Bovendien zijn Martin en Marije extra opgeleid om bij u een droge orenreiniging uit te voeren.

 

Regina is assistent-audicien. Dit houdt in dat zij opgeleid is om o.a. gehoortesten af te nemen en oorafdrukken voor otoplastieken of hoorstukjes te maken. Daarnaast geeft zij advies en voert zij onderhoud en service aan hoortoestellen uit.

Onderhoud hoortoestel

De 10+ stappen naar een hoortoestel

Heeft u andere vragen, wilt u extra hulpmiddelen of uitleg, loop dan gewoon even bij ons binnen.

1
Waar begint u als u denkt dat u slechter hoort?

Zijn uw klachten acuut, dan gaat u naar de huisarts. Die kan u indien nodig doorverwijzen naar de KNO-arts. Hoort u al langer iets minder of roept uw omgeving dat? Maak dan bij ons een afspraak voor een hoortest. U weet daarna direct hoe uw gehoor ervoor staat.

2
Het intakegesprek en de hoortest

De hoortest begint met een intakegesprek. Want we willen graag weten wat uw persoonlijke situatie is, waar u tegenaan loopt en of u vroeger bijvoorbeeld oorontstekingen heeft gehad. Ook willen we weten wat uw verwachting is. Daarna volgt de hoortest. De resultaten uit deze test krijgt u te zien in de vorm van een audiogram.

3
Advies van de audicien

Na de hoortest, legt de audicien u het audiogram uit en bespreekt de resultaten. Misschien valt het allemaal wel mee en kunt u na een paar jaar weer terugkomen. Mocht het nodig zijn dan krijg u advies over mogelijke hoorhulpmiddelen en hooroplossingen.

 

Wij geven advies op basis van wat u belangrijk vindt in het dagelijks leven. Luistert u bijvoorbeeld veel naar muziek, heeft u een actief sociaal leven of vergadert u veel? Zo zorgen wij ervoor dat u een hooroplossing krijgt die bij u past en waarmee u goed geholpen bent.

4
Kosten en zorgvergoedingen van een hoortoestel

Is de uitkomst van uw hoortest dat u een hoortoestel nodig heeft, dan gaan we het hebben over kosten en vergoedingen. Wij werken merk- en zorgverzekering onafhankelijk. Dit betekent dat u misschien gebruik kunt maken van (een deel) van uw zorgvergoeding of u kunt de zorgkosten op de belastingaangifte als aftrekpost gebruiken.

 

Omdat dit ingewikkelde materie is die ook nog eens regelmatig veranderd vanwege de technische ontwikkeling van hoortoestellen, leggen wij u dit rustig uit. Zodat u op basis van uw wensen, financiële middelen en de juiste informatie een goede keus kunt maken.

5
Instellen van de hoortoestellen

Nadat u de keus heeft gemaakt voor het hoortoestel, stelt onze audicien het hoortoestel voor u in. Dit doen wij aan de hand van de resultaten van uw hoortest. Vervolgens testen wij of het geluid goed voor u is.

 

We geven uitleg over de werking van uw hoortoestel, hoe u hem makkelijk in- en uitdoet en hoe u ermee omgaat. Bij batterijen leggen we uit wanneer en hoe u ze moet vervangen. Gaat u een oplader gebruiken, dan laten we zien hoe u de hoortoestellen in uw oplader doet. Daarna gaat u naar huis en mag u de hoortoestellen proberen.

6
Standaard oortip of maatwerk?

Omdat niet elk oor en gehoorverlies hetzelfde is, is de oortip een belangrijk onderdeel. Dit is het onderdeel dat in het oor bevestigd wordt. Vaak is een standaard oortip (dome) op de luidspreker voldoende. Mocht het nodig zijn vanwege het type gehoorverlies  of voor meer comfort dan kunnen wij een passend oorstukje voor u laten maken. Hiervoor maken we een afdruk van uw oor.

7
Hoortoestel op proef

De beste manier om een hoortoestel te proberen is om deze een langere tijd in uw eigen omgeving te ervaren. Tijdens deze proefperiode draagt u de hoortoestellen zoveel mogelijk. U ervaart zo wat fijn klinkt en wat misschien beter kan. Na ongeveer twee weken komt u terug bij de audicien voor de controle.

8
Controle afspraak

Tijdens de controleafspraak na uw proefperiode vertelt u aan onze audicien hoe het is gegaan. Waar heeft u moeite mee, wat kan beter of gaat het juist goed? Zo nodig stellen we de hoortoestellen opnieuw af, maken we een oorstukje op maat of kiezen zelfs voor een ander hoortoestel. Indien dit laatste het geval is, dan krijgt u opnieuw de hoortoestellen op proef. Gaat het bij de controleafspraak alleen om afstelling dan plannen we een eindcontrole in.

9
Eindcontrole

Als alles goed gaat en u bent tevreden over de hoortoestellen dan volgt er een eindcontrole. Tijdens de eindcontrole vult u nog een aantal formulieren in en ondertekent u de tevredenheidsverklaring. Hierna volgt de facturering van uw hoortoestellen, indien dit kan doet u zelf de declaratie bij uw zorgverzekeraar.

10
Nazorg

Het bijstellen van uw hoortoestel kunnen we altijd doen als u denkt dat u minder hoort. Maak dan even een afspraak. Gaat alles goed, dan is 1 keer per jaar voldoende voor bijstellen.

 

Voor het onderhoud van uw hoortoestellen vinden we het fijn als u regelmatig even langskomt. Het liefst op afspraak, zodat we de tijd kunnen nemen om uw hoortoestellen na te kijken, schoon te maken en voor onderhoud. Wij adviseren 1 keer per 4 maanden.

 

Andere vragen?

Heeft u andere vragen, wilt u extra hulpmiddelen of uitleg, loop dan gewoon even bij ons binnen.

Ervaringen van onze klanten

De motorische geluiden hoor ik nu, zelfs een klein sisje. 

‘Vooral in mijn werk merk ik een groot verschil. Ik hoor nu wat de begeleiders rondom mijn lading roepen.’

Pieter Jan de Haan
Pieter Jan de Haan

Ik heb zelfs een sprinkhaanzanger gehoord!
‘Omdat ik een heel hoog “rrrrr” geluid kon horen, kon ik de sprinkhaanzanger lokaliseren en met de verrekijker had ik hem in beeld!’

Nynke de Jong
Nynke de Jong

Ik wil niet leven naar slechthorendheid. 

‘Wat ik graag ouders van slechthorende kinderen mee wil geven, is dat slechthorendheid geen belemmering hoeft te zijn.’

Jelle Althuis
Jelle Althuis

Maak een afspraak

Bel voor een afspraak naar 0517 744 041 of stuur ons een e-mail.

Hoorzorg Friesland helpt u horen