Over ons

Team Hoorzorg Friesland

Onze werkwijze

Wij bieden u een luisterend oor voor uw hoorproblemen. Dit kan op afspraak als u met één van onze audiciens wilt overleggen. U mag ook bellen of naar de winkel komen. Wij geven u graag advies voor alle hoorproblemen. Wanneer u niet bij ons geholpen kunt worden, verwijzen wij u naar uw huisarts/kno-arts of belangenorganisaties.

Maak kennis met ons team

Martin Dijkstra
Martin Dijkstra
Audicien

‘Ik kom uit een slagersfamilie en ben groot geworden in het slagersambacht. Door verschillende omstandigheden en mijn voorliefde voor techniek ben ik uiteindelijk audicien geworden. In de loop der jaren heb ik ontdekt dat mijn passie ligt in de combinatie tussen het contact met klanten en het technische vernuft in hoortoestellen.


Bij Hoorzorg Friesland lopen wij voorop met de nieuwe technieken en ontwikkelingen en hebben wij alle vrijheid om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ik vind het ook een enorm voordeel dat wij een zelfstandige onderneming zijn en niet merkgebonden. Hierdoor kunnen wij veel meer hooroplossingen bieden die voor de klant echt dát grote verschil maken, want het is maar wat lastig als u net niet alles kunt horen.


Wij nemen alle tijd om de klant de verschillen in de diverse toestellen te laten horen en de mogelijkheden in de nieuwe technieken uit te leggen, zodat de klant een juiste keuze kan maken. Een hoortoestel is echt maatwerk.’

Marije de Boer
Marije de Boer
Audicien

‘Ik ben Marije de Boer-Sieperda. Sinds 2021 werk ik bij Hoorzorg Friesland en destijds ben ik gelijk met de opleiding voor audicien begonnen. In mei 2023 heb ik met succes mijn opleiding afgerond. Ik heb veel geleerd in deze twee jaar en breng mijn kennis met plezier in de praktijk.


Samen met mijn man en 2 jongens woon ik in Makkum en zijn we vaak op het Makkumer strand te vinden. In mijn vrije tijd vind ik het erg leuk om nieuwe bak- en kookrecepten uit te proberen, met vriendinnen af te spreken en eropuit te gaan met mijn gezin.


Voorheen een aantal jaren in de (thuis)zorg gewerkt met heel veel plezier en dankbaarheid en ik merk dat ik deze zorgervaring goed kan toepassen bij het werk als audicien.


Graag verwelkom ik u in onze winkel en hoop ik, samen met mijn collega’s, voor u de beste (hoor)oplossing te bieden.’

Regina Talhout
Regina Talhout
Frontoffice medewerker & Assistent-audicien

‘Ik ben Regina Talhout een rasechte Franeker. Ik vind het dan ook superleuk om in mijn eigen stad aan het werk te zijn bij Hoorzorg Friesland. Na vijftien prachtige jaren werkzaam in de detailhandel en het runnen van een eigen onderneming werd het tijd voor iets anders. Hoorzorg Friesland is hierbij een mooie aanvulling want ook hier gaat alle aandacht naar de klanten en dat komt mooi uit want ik ben een echt mensen-mens.


Ondertussen ben ik alweer sinds 2020 werkzaam bij Hoorzorg Friesland als frontofficemedewerker. Omdat ik graag wat meer verdieping wilde in het audiciensvak heb ik verschillende cursussen gevolgd en mag ik mezelf nu ook assistent-audicien noemen. En kan ik nu ook hoortesten afnemen en afdrukken voor gehoorbescherming maken. Het is fijn om zo nog meer kennis in huis te hebben!


Als frontofficemedewerker/assistent-audicien zal ik je met mijn stralende lach dan ook graag verwelkomen, een hoortest afnemen of telefonisch te woord staan.’

Marjan van Marrum
Marjan van Marrum
Frontoffice medewerker

‘Mijn naam is Marjan van Marrum. Ik ben getrouwd en woon samen met mijn man en twee zoons in Franeker.


Na bijna 16 jaar bij de plaatselijke optiekzaak te hebben gewerkt op de backoffice kwam nu Hoorzorg Friesland op mijn pad. Het is fijn om juist met klanten bezig te zijn en op de frontoffice te werken. Met mijn duidelijke stem en aanstekelijke lach verwelkom ik u graag in de winkel of aan de telefoon. En moet u even wachten, dan maak ik een kop koffie of thee voor u.’

Het ontstaan

Voor 2020 waren er twee hoorwinkels in Franeker: Van Boxtel Horen en Boddeüs zien en horen. Martin Dijkstra werkte als audicien bij deze laatste winkel en had als droom om op een laagdrempelige manier goede hoorzorg te kunnen aanbieden. Samen met Martin en Simone Gorter, voormalig eigenaren van Boddeüs werd in 2020 Van Boxtel Horen overgenomen. Voor een frisse start werd meteen gekozen voor een nieuwe naam: Hoorzorg Friesland.

Voor de verhuizing in 2020
Wij vieren dit jaar feest

Hoorzorg Friesland bestaat 5 jaar!

Inmiddels zijn wij 5 jaar verder en heeft Hoorzorg Friesland een goede naam opgebouwd. De visie van Hoorzorg Friesland is om u dé hooroplossing te bieden die echt het beste bij u past. Ons team bestaat dan ook uit twee audiciens en een assistent-audicien. Wij zien dat de behoefte aan goede hoorzorg steeds groter wordt, zowel bij ouderen als jongeren. Daarom blijven wij voortdurend op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in hoortoestellen en hooraccessoires, maar ook bijvoorbeeld nieuwe oplossingen mogelijk gemaakt door AI. Door die steeds verbeterende techniek kunnen wij veel mensen blij maken met de juiste hooroplossing.

 

Hoorzorg Friesland laat u horen!

Ockingahiem 14 Franeker

Onze
diensten

Aanmeten of opnieuw afstellen van uw gehoorapparaat

Reparatie of second opinion van uw hoortoestel

De 10+ stappen naar een hoortoestel

Heeft u andere vragen, wilt u extra hulpmiddelen of uitleg, loop dan gewoon even bij ons binnen.

1
Waar begint u als u denkt dat u slechter hoort?

Zijn uw klachten acuut, dan gaat u naar de huisarts. Die kan u indien nodig doorverwijzen naar de KNO-arts. Hoort u al langer iets minder of roept uw omgeving dat? Maak dan bij ons een afspraak voor een hoortest. U weet daarna direct hoe uw gehoor ervoor staat.

2
Het intakegesprek en de hoortest

De hoortest begint met een intakegesprek. Want we willen graag weten wat uw persoonlijke situatie is, waar u tegenaan loopt en of u vroeger bijvoorbeeld oorontstekingen heeft gehad. Ook willen we weten wat uw verwachting is. Daarna volgt de hoortest. De resultaten uit deze test krijgt u te zien in de vorm van een audiogram.

3
Advies van de audicien

Na de hoortest, legt de audicien u het audiogram uit en bespreekt de resultaten. Misschien valt het allemaal wel mee en kunt u na een paar jaar weer terugkomen. Mocht het nodig zijn dan krijg u advies over mogelijke hoorhulpmiddelen en hooroplossingen.

 

Wij geven advies op basis van wat u belangrijk vindt in het dagelijks leven. Luistert u bijvoorbeeld veel naar muziek, heeft u een actief sociaal leven of vergadert u veel? Zo zorgen wij ervoor dat u een hooroplossing krijgt die bij u past en waarmee u goed geholpen bent.

4
Kosten en zorgvergoedingen van een hoortoestel

Is de uitkomst van uw hoortest dat u een hoortoestel nodig heeft, dan gaan we het hebben over kosten en vergoedingen. Wij werken merk- en zorgverzekering onafhankelijk. Dit betekent dat u misschien gebruik kunt maken van (een deel) van uw zorgvergoeding of u kunt de zorgkosten op de belastingaangifte als aftrekpost gebruiken.

 

Omdat dit ingewikkelde materie is die ook nog eens regelmatig veranderd vanwege de technische ontwikkeling van hoortoestellen, leggen wij u dit rustig uit. Zodat u op basis van uw wensen, financiële middelen en de juiste informatie een goede keus kunt maken.

5
Instellen van de hoortoestellen

Nadat u de keus heeft gemaakt voor het hoortoestel, stelt onze audicien het hoortoestel voor u in. Dit doen wij aan de hand van de resultaten van uw hoortest. Vervolgens testen wij of het geluid goed voor u is.

 

We geven uitleg over de werking van uw hoortoestel, hoe u hem makkelijk in- en uitdoet en hoe u ermee omgaat. Bij batterijen leggen we uit wanneer en hoe u ze moet vervangen. Gaat u een oplader gebruiken, dan laten we zien hoe u de hoortoestellen in uw oplader doet. Daarna gaat u naar huis en mag u de hoortoestellen proberen.

6
Standaard oortip of maatwerk?

Omdat niet elk oor en gehoorverlies hetzelfde is, is de oortip een belangrijk onderdeel. Dit is het onderdeel dat in het oor bevestigd wordt. Vaak is een standaard oortip (dome) op de luidspreker voldoende. Mocht het nodig zijn vanwege het type gehoorverlies  of voor meer comfort dan kunnen wij een passend oorstukje voor u laten maken. Hiervoor maken we een afdruk van uw oor.

7
Hoortoestel op proef

De beste manier om een hoortoestel te proberen is om deze een langere tijd in uw eigen omgeving te ervaren. Tijdens deze proefperiode draagt u de hoortoestellen zoveel mogelijk. U ervaart zo wat fijn klinkt en wat misschien beter kan. Na ongeveer twee weken komt u terug bij de audicien voor de controle.

8
Controle afspraak

Tijdens de controleafspraak na uw proefperiode vertelt u aan onze audicien hoe het is gegaan. Waar heeft u moeite mee, wat kan beter of gaat het juist goed? Zo nodig stellen we de hoortoestellen opnieuw af, maken we een oorstukje op maat of kiezen zelfs voor een ander hoortoestel. Indien dit laatste het geval is, dan krijgt u opnieuw de hoortoestellen op proef. Gaat het bij de controleafspraak alleen om afstelling dan plannen we een eindcontrole in.

9
Eindcontrole

Als alles goed gaat en u bent tevreden over de hoortoestellen dan volgt er een eindcontrole. Tijdens de eindcontrole vult u nog een aantal formulieren in en ondertekent u de tevredenheidsverklaring. Hierna volgt de facturering van uw hoortoestellen, indien dit kan doet u zelf de declaratie bij uw zorgverzekeraar.

10
Nazorg

Het bijstellen van uw hoortoestel kunnen we altijd doen als u denkt dat u minder hoort. Maak dan even een afspraak. Gaat alles goed, dan is 1 keer per jaar voldoende voor bijstellen.

 

Voor het onderhoud van uw hoortoestellen vinden we het fijn als u regelmatig even langskomt. Het liefst op afspraak, zodat we de tijd kunnen nemen om uw hoortoestellen na te kijken, schoon te maken en voor onderhoud. Wij adviseren 1 keer per 4 maanden.

 

Ervaringen van onze klanten

De motorische geluiden hoor ik nu, zelfs een klein sisje. 

‘Vooral in mijn werk merk ik een groot verschil. Ik hoor nu wat de begeleiders rondom mijn lading roepen.’

Pieter Jan de Haan
Pieter Jan de Haan

Ik heb zelfs een sprinkhaanzanger gehoord!
‘Omdat ik een heel hoog “rrrrr” geluid kon horen, kon ik de sprinkhaanzanger lokaliseren en met de verrekijker had ik hem in beeld!’

Nynke de Jong
Nynke de Jong

Ik wil niet leven naar slechthorendheid. 

‘Wat ik graag ouders van slechthorende kinderen mee wil geven, is dat slechthorendheid geen belemmering hoeft te zijn.’

Jelle Althuis
Jelle Althuis

Maak een afspraak

Bel voor een afspraak naar 0517 744 041 of stuur ons een e-mail.

Hoorzorg Friesland helpt u horen