Hoortoestellen

Goed om te horen

Heb je het idee dat je gehoor slechter wordt? Zorg dan dat je zo snel mogelijk een hoortest laat afnemen. De audiciens van Hoorzorg Friesland zoeken dan samen met jou naar een passende hooroplossing.

Wij bieden hoortoestellen op maat. Toegepast op jouw specifieke wensen en ervaringen. Bij het aanmeten nemen we ruim de tijd om je te laten wennen. De tussentijdse afspraken zijn er om het toestel – daar waar nodig – bij te stellen. Dit doen wij totdat het gehoor zo optimaal mogelijk is. En kom óók gerust langs na de aanschaf van de hooroplossing voor het eventueel bijstellen van het toestel. 

Widex hooraccessoires
hoorzorg

De 10+ stappen naar een hoortoestel

Stap 1

Waar begin je als je denkt dat je slechter hoort?

Zijn je klachten acuut, dan ga je naar de huisarts. Die kan je indien nodig doorverwijzen naar de KNO-arts. Hoor je al langer iets minder of roept je omgeving dat? Maak dan bij ons een afspraak voor een gehoortest. Je weet daarna direct hoe je gehoor ervoor staat.

Stap 2

Het intakegesprek en de hoortest

De hoortest begint met een intakegesprek. Want we willen graag weten wat je persoonlijke situatie is, waar je tegenaan loopt en of je vroeger bijvoorbeeld oorontstekingen hebt gehad. Ook willen we weten wat je verwachting is. Daarna volgt de hoortest. De resultaten uit deze test krijg je te zien in de vorm van een audiogram.

Stap 3

Advies van de audicien

Na de hoortest, legt de audicien je de audiogram uit en bespreekt de resultaten. Misschien valt het allemaal wel mee en kun je na een paar jaar weer terugkomen. Mocht het nodig zijn dan krijg je advies over mogelijke hoorhulpmiddelen en hooroplossingen.

Wij geven advies op basis van wat jij belangrijk vindt in het dagelijks leven. Luister je bijvoorbeeld veel naar muziek, heb je een actief sociaal leven of vergader je veel? Zo zorgen wij ervoor dat je een hooroplossing krijgt die bij je past en waarmee je goed geholpen bent.

Stap 4

Kosten en zorgvergoedingen van een hoortoestel

Is de uitkomst van jouw hoortest dat je een hoortoestel nodig hebt, dan gaan we het hebben over kosten en vergoedingen. Er is namelijk een hele database aan hoortoestellen en afhankelijk van een vragenlijst wordt je gehoorprobleem ingedeeld in een van de 5 categorieën. Op basis daarvan en hoe je verzekerd bent, vergoedt je zorgverzekering het hele toestel of een deel ervan als deze binnen jouw categorie valt.

De meest geavanceerde hoortoestellen, die zich automatisch aanpassen aan je omgeving, vallen vaak buiten je categorie. Deze worden meestal niet vergoed door de zorgverzekeraar. Wil je toch deze oplossing, dan kun je bij de belastingaangifte soms nog wel een deel terugkrijgen.

Omdat dit ingewikkelde materie is die ook nog eens regelmatig veranderd vanwege de technische ontwikkeling van hoortoestellen, leggen wij je dit rustig uit. Zodat je op basis van jouw wensen, je financiële middelen en de juiste informatie een goede keus kunt maken.

Stap 5

Instellen van de hoortoestellen

Nadat je de keus hebt gemaakt voor het hoortoestel, stelt onze audicien het hoortoestel voor je in. Dit aan de hand van de resultaten van je hoortest. Vervolgens testen we of het geluid goed voor je is.

We geven uitleg over de werking van je hoortoestel, hoe je hem makkelijk in- en uitdoet en hoe je ermee omgaat. Bij batterijen leggen we uit wanneer en hoe je ze moet vervangen. Ga je een oplader gebruiken, dan laten we zien hoe je de hoortoestellen in je oplader doet. Daarna ga je naar huis en mag je de hoortoestellen proberen.

Stap 6

Standaard oortip of maatwerk?

Omdat niet elk oor en gehoorverlies hetzelfde is, is de oortip een belangrijk onderdeel. Dit is het onderdeel dat in het oor bevestigd wordt. Vaak is een standaard oortip op de luidspreker voldoende. Mocht het nodig zijn vanwege het type gehoorverlies  of voor meer comfort dan kunnen wij een passend oorstukje voor je laten maken. Hiervoor maken we een afdruk van je oor.

Stap 7

Hoortoestel op proef

De beste manier om een hoortoestel te proberen is om deze een langere tijd in je eigen omgeving te ervaren. Tijdens deze proefperiode draag je de hoortoestellen zoveel mogelijk. Je ervaart zo wat fijn klinkt en wat misschien beter kan. Na ongeveer twee weken kom je terug bij de audicien voor de controle.

Stap 8

Controle afspraak

Tijdens de controle afspraak na je proefperiode vertel je aan onze audicien hoe het is gegaan. Waar heb je moeite mee, wat kan beter of gaat het juist goed? Zo nodig stellen we de hoortoestellen opnieuw af, maken we een oorstukje op maat of kiezen zelfs voor een ander hoortoestel. Indien dit laatste het geval is, dan krijg je opnieuw de hoortoestellen op proef. Gaat het bij de controle afspraak alleen om afstelling dan plannen we een eindcontrole in.

 

Stap 9

Eindcontrole

Als alles goed gaat en je bent tevreden over de hoortoestellen dan volgt er een eindcontrole. Tijdens de eindcontrole vul je nog een aantal formulieren in en onderteken je de tevredenheidsverklaring. Hierna volgt de facturering van je hoortoestellen, overigens regelen wij indien je dit wenst de declaratie bij de zorgverzekeraar voor je.

Stap 10+

Nazorg

Het bijstellen van je hoortoestel kunnen we altijd doen als je denkt dat je minder hoort. Maak dan even een afspraak. Gaat alles goed, dan is 1x per jaar voldoende voor bijstellen.

Voor het onderhoud van je hoortoestellen vinden we het fijn als je regelmatig even langskomt. Het liefst op afspraak, zodat we de tijd kunnen nemen om je hoortoestellen na te kijken, schoon te maken en voor onderhoud. Wij adviseren 1x per 4 maanden.

Heb je andere vragen, wil je extra hulpmiddelen of uitleg, loop dan gewoon even bij ons binnen.